Uniform (ScoutFit)

Het uniform is een duidelijke manier om scouts te herkennen. Eigenlijk hetzelfde als het dragen van sportkleding van een sportclub. Elke speltak heeft een eigen uniform. Op deze pagina is het een en ander over het uniform vinden. Het woord uniform is eigenlijk ouderwets, sinds 2009 wordt er bij scouting niet meer gesproken over het uniform, maar: ScoutFit.

De leiding zal contact opnemen over de aan te schaffen onderdelen.

Waaruit bestaat een ScoutFit?

Een ScoutFit bestaat altijd uit de volgende onderdelen:

- Blouse (Afhankelijk van de speltak een andere kleur)
- Insignes (Speltakteken, naambandje en installatieteken)
- Das (Scouting Euregio das, gelijk voor iedereen in de vereniging)
- Blauwe broek (Bijvoorbeeld een spijkerbroek)

Bij een installatie krijgt het nieuwe lid verschillende tekens op de blouse waaraan te zien is waar hij / zij bij hoort. De nieuwe leden moeten zelf zorgen voor een blouse / sweater, das en soms ook een dasring. Voor de installatie neemt de leiding van de desbetreffende speltak contact met u op over de, door u aan te schaffen kleding.
Naast alle standaard insignes zoals het installatieteken van Scouting Nederland en het groepsnaambandje, kent elke speltak zijn eigen insigne: het speltakteken. Het speltakteken hoort op je ScoutFit op de rechter borstzak.
Aan het speltakteken herkent iedereen bij welke speltak deze scout zit.

Speltaktekens

Bevers

Welpen

Scouts

Explorers

Stam

Handige instructies

In plaats van de officiële uniformbroek kan best een (oude) donker blau­we spij­kerbroek gedragen worden.
Tijdens de opkomst dragen alle leden het uniform.

Scoutshop

Via www.scoutshop.nl kunt u gemakkelijk een uniform bestellen. Voor de tekens, insignes en de das zal de leiding contact met u opnemen.
In Enschede is geen ScoutShop aanwezig, voor scouting artikelen is er een mobiele ScoutShop die 10-15 keer per jaar in de buurt van Enschede zal zijn.
Neem contact met op met de mobiele ScoutShop via scoutshop@scouting.nl of kijk op www.scoutshop.nl voor de agenda. Op deze website kan je ook de andere lokale ScoutShops vinden.